SZÍNHÁZPEDAGÓGIAI PROGRAMOK A RÉSZTVEVŐ SZÍNHÁZAKBAN

Mára a legtöbb színház feladatának tekinti, hogy az előadások megtekintésén túl közös gondolkodásra és játékra is lehetőséget kínáljon a közönségnek. Gyerekek, fiatalok és felnőtt ek egyaránt felfedezői és részesei lehetnek a színházi alkotófolyamatoknak. Vegyél részt Te is a színházak életében!

ÁTRIUM

Az Átriumot működtető csapat a színházi produkciók létrehozásán túl fenntartja és működteti a Mentőcsónak Egység ifj úsági színházi nevelési produkcióit. A Mentőcsónak színházi nevelési tevékenységéhez tartoznak az érzékenyítő színházi társasjátékok, valamint előadások feldolgozó beszélgetésekkel, melyeknek a Jurányi Inkubátorház nyújt ott hont. Mivel az előadások súlyos társadalmi problémákat vizsgálnak, folyamatosan együtt dolgoznak az adott téma szakértőivel és a területen dolgozó civil szervezetekkel. Programjaik egyszerre bírnak közösség- és személyiségfejlesztő hatással, miközben közös gondolkozásra, vélemények ütköztetésére bátorítják a résztvevőket. Hisznek benne, hogy ez a tevékenység, a nézők ilyenformán történő megszólítása hosszútávon társadalomformáló erővel is bírhat.

BALTAZÁR SZÍNHÁZ

A Baltazár Színház 2003 óta működteti ifj úsági programját. A „normál” középiskolák tanulóin felül fontosnak tartják a korosztály többi képviselőinek bevonását is. Számos szervezett el és intézménnyel folytatnak együtt működést; rendszeresen fogadnak állami gondozott , tanulási- és viselkedési zavarokkal élő, illetve sérült fiatalokat. A programnak köszönhetően azoknak a diákoknak is lehetősége nyílik színházi élményre, akiknek szociális hátt ere ezt megakadályozza. A nyílt órák és workshopok segítségével nemcsak a felnövekvő generációt, hanem az ő szemléletük kialakításában fontos szerepet játszó pedagógusokat és szakembereket is megismertetik a sérült emberek társadalmi fontosságával és a Baltazár Színház ezzel kapcsolatos szemléletével. A színházi előadásokhoz kapcsolódóan foglalkozásokat és feldolgozó beszélgetéseket tartanak a társadalmi előítéletekről.

BETHLEN TÉRI SZÍNHÁZ

A Bethlen Téri Színház indulása óta tart színházpedagógiai foglalkozásokat, továbbörökítve a korábbi, táncszínházi működésének gyermek- és ifj úsági programjait. Rendhagyó irodalomórák a korabeli előtérben, kulisszajárások és épülett örténeti séták éppúgy részét képezik működésüknek, mint a tánc/színházi nevelési előadások vagy saját, Találkozások előadásaikhoz készült, kétlépcsős programjaik (Mary és Max, Egy fiú Boszniából). Befogadó színházként rendszeresen fogadják más társulatok színházpedagógiai programjait, legyen az beszélgetés az alkotókkal, két- vagy háromlépcsős program vagy akár komplex színházi nevelési előadás. A Szívlapát című, leginkább színházi társasjátékra emlékeztető interaktív előadás célja, hogy a kortárs magyar irodalmat minél több, elsősorban középiskolás fiatalhoz jutt assa el.

BUDAPEST BÁBSZÍNHÁZ

A Mozgató a találkozások helye. Ahol történetekkel, színházzal, bábszínházzal – és ami a legfontosabb –, egymással találkozunk. A drámaprogram oda-vissza ható folyamat, néző és alkotó beszélget, vitatkozik, játszik, alakítja egymást. Az előadásokhoz kapcsolódó előkészítő és feldolgozó foglalkozásokra elsősorban iskolai közösségek érkeznek a színházba – 6 évestől egyetemistáig minden korosztálynak kínálnak Mozgató-programot. Felnőtt közönségüket is szeretett el várják, nekik szól a Bábszínház 7x sorozatuk és a Nagyító-estek, melyeken az előadások mellett kísérőprogramokon is részt vehetnek. Játékaikban mindig ott a báb. A bábot együtt kelthetjük életre, azonosulhatunk vele, fogalmazhatunk általa. Így jönnek létre közös történeteink. Meséljünk egymásnak, egymásról!

A József Attila Színház Beavató programjai

„A középiskolai irodalomórák legnagyobb kihívása – tanár és diák számára egyaránt! – elfogadtatni és elfogadni, hogy az úgynevezett klasszikusok tényleg izgalmas remekművek. Ha megértjük ezeket az alkotásokat, nem csak megszerethetjük őket, de akár legégetőbb, a minket itt és most leginkább izgató kérdéseinkre is választ kaphatunk. Meggyőződésem, hogy az életünk lesz jobbá, ha értő szemmel, füllel és lélekkel fordulunk azokhoz az alkotásokhoz, amelyeket jóízlésűnek tudott és szavahihető elődeink remekműveknek tartottak. Vagy bizonyosodjunk meg arról, hogy nem volt igazuk, de erre a következtetésre is úgy jussunk el, hogy alaposan megismerjük, minden részletében kivesézzük az adott művet. Középiskolás korban – hiszen kimondva-kimondatlanul ezt a korosztályt és iskolázottsági szintet célozza meg a beavató színházi előadások döntő többsége – egy jól sikerült előadás revelatív erővel képes hatni, s a felfedezés öröme vagy az elutasítás megélése életre szóló élménnyel ajándékozhat meg.”

KARSAI GYÖRGY: „GERTRÚD, TAKARODJ!”

Beavató színházi Bánk bán a József Attila Színházban

2016. december, Színház.NET

Karsai György szavainál mi sem tudnánk jobban összefoglalni beavató előadásaink lényegét. A 2018/2019-as évadban is repertoáron tartjuk meglévő klasszikusainkat: Oidipusz-nyomozás, Rómeó és Júlia, Bánk bán, János vitéz. A sor egy újabb világirodalmi gyöngyszemmel bővül: Molière: Tartuffe.

Szintén főleg a fiatalabb korosztályt célozza a nagyszínpadi előadások előtti „fejtágító”, amikor hol az író, hol a rendező, hol a darabban működő dramaturg beszél a várható előadásról. Sorozatunkban eddig a Lucifer show és a Karenina, Anna volt több ízben is terítéken, de a 2018-as évben fokozatosan górcső alá veszünk minden olyan előadásunkat, melyet nagy százalékban látogatnak a fiatalok.

2015. március 27-én először rendeztük meg az Ádámok és Évák Ünnepét. A feldolgozandó dráma Az ember tragédiája volt, amit 186 általános és középiskolás diák mutatott be. Madách művét 15 iskola, 15 csoportja állította színpadra társulatunk teljes személyzetének segítségével. Az esemény átütő sikerére való tekintettel a József Attila Színházban hagyománnyá lett ez a rendezvény.

Április 11. A Költészet Napja kitüntetett figyelmet igényel tőlünk, már csak színházunk névadójának okán is.

És végül, de nem utolsósorban a Színházak éjszakáján megrendezésre kerülő 2. Diák Slam Poetry verseny. Azt gondoljuk, hogy korunk angolszász és a chat kultúra jövevényszavaival teletűzdelt változó nyelvére a Beavató programnak reflektálnia kell. A slam poetry ennek a nyelvi leleményen és fiatalos, újszerű gondolkodáson alapuló nyelvújulásnak egy nagyon szórakoztató, emblematikus programja.

Ennek a rendezvénynek, és reményeink szerinti gazdag utóéletének a 2017 őszén elkészült JASZ CAFE ad helyet IR-KA (Irodalmi Kávéház) programsorozatának keretében.

KARAVÁN SZÍNHÁZ

A Karaván Színház színházpedagógiai munkásságának két fő iránya a hátrányos helyzetű fiatalokra koncentráló tandíjmentes színészi tehetséggondozás, valamint a fiatalok színházat kedvelő és értő nézővé nevelése. Ennek része, hogy az előadást feldolgozó program követi, valamint iskoláknak visznek komplex nevelési projekteket, melynek keretei között a tanulók kipróbálhatják a különböző előadóművészeti ágakat. A fiatalok aktív részeseivé válhatnak az alkotói folyamatoknak. Jelenleg egy színházi nevelési előadásuk van műsoron (I’m online), melynek témája az iskolai és internetes zaklatás, és mely végén megoldásfókuszú beszélgetést tartanak.

KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZ

A Katona József Színház Behívó elnevezésű programjának keretében többféle foglalkozást ajánl az érdeklődőknek. A legfiatalabb – 8-13 éves – korosztályt a Kerülj beljebb! „színházi játszótérre” várják. Diákoknak és felnőtt eknek is szól az a háromlépcsős színházpedagógiai program, mely az előadásokhoz kapcsolódóan kreatív színházi játékokat és beszélgetéseket foglal magába. Hosszú távú színházpedagógiai projektjük a Katona Klub, ahol a résztvevők a színház előadásaiból kiindulva saját gondolataikat, a témához kapcsolódóan írt szövegeiket öntik színházi formába. Felnőttnek szóló színházi workshopon vehetnek részt azok, akik színházi játékokon, beszélgetésen keresztül szívesen nyernének bepillantást a színészi munkába és gondolkodásmódba. Az idei évadban pedig néhány év után idén újabb osztálytermi előadást készítenek. Továbbiak: behivo.hu, facebook.com/behivo

KOLIBRI GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI SZÍNHÁZ

A 2002/03-as évadtól a Kolibri Gyermek- és Ifj úsági Színház sokáig egyedülálló kezdeményezése volt, hogy színházi nevelési programokkal várja a fiatalokat. A program határozott célja, hogy az előadások után a közönséggel együtt , beszélgetve, játszva dolgozzák fel a színházi élményt, remélve, hogy ez a játék valódi közösségi élménnyé teszi a színházlátogatást. A tavalyi évadban összesen 326 színházi nevelési programot tartott ak. Ez 8919 gyerekkel történő találkozást jelent. Országosan 156 intézménnyel ápolnak szakmai kapcsolatot. Programtípusaik: színházolvasó program, iskolai feldolgozó órák, színházi előadásokat kísérő drámafoglalkozások, osztályterem-színházi előadások. Programvezető: Gyevi-Bíró Eszter.

ERKEL SZÍNHÁZ – MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ

Az Operaház kiemelt köznevelési programja, az OperaKaland az ország minden részéről várja a középiskolás diákokat. A 2013-ban útjára indított Opera Nagykövetei Program célja, hogy az opera és a balett műfaját a művészember személyes tapasztalatain keresztül ismertesse meg a diákokkal. Jelenleg 27 művész járja fáradhatatlanul az országot – a program indulása óta közel 5000 előadást tartott ak az opera és a balett műfajok megismertetése érdekében. Az OperAkadémia az Operaház akkreditált pedagógus-továbbképzése. Az OpeRajz program keretében budapesti általános iskolás osztályoknak nyílik lehetősége múzeumpedagógus vezetésével megcsodálni az Operaház épületét, majd a páholyokba ülve, színpadi jelenetet álmodva rajzolni. Ezeken kívül az Opera olyan ifj úsági programokat is kínál, mint a Csengő-bongó délután, a Hangszervarázs, az Operatúra vagy a Tütü.

ÖRKÉNY ISTVÁN SZÍNHÁZ

Az ÖrkényKÖZ teret kínál a közönségnek és a színházi alkotóknak a közös gondolkodásra. Beszélgetésekkel, workshopokkal, játékokkal és alkotóműhelyekkel várják azokat, akik aktívan szeretnének részt venni az Örkény életében, vagy csak kíváncsiak az alkotófolyamatokra. Többek között nyílt próbákkal, színházi játékokból felépülő ráhangoló és előadáselemző workshopokkal várják a felnőtt közönséget. A közönség gondolataiból építkezve improvizálnak a színészek előadások után, a most induló KÖZ-MŰHELY-ben pedig a város lakóit hívják közösségi alkotásra. Az IRAM ifjúsági program keretén belül tartanak színházlátogatás előtt ráhangoló foglalkozásokat iskolai csoportoknak, a KAPTÁR KÖZÖSSÉG-hez kapcsolódó diákok pedig végigkísérik a színház életét az egész évadon át. A pedagógusok előadásajánlókat, tanítási segédleteket találnak a színház honlapján. További infó: koz.orkenyszinhaz.hu

RADNÓTI MIKLÓS SZÍNHÁZ

Három évvel ezelőtt kezdte meg működését a Radnóti Miklós Színház ifj úsági műhelye, a RIM. Az első évben a program fő profi lja a gimnazista korosztállyal, 14-20 éves diákokkal való közös munka volt. A drámainstruktorok csapatépítő, személyiségfejlesztő, ön- és társismereti, készség- és képességfejlesztő színházi nevelési konvenciókkal, szabályjátékokkal, improvizációs feladatokkal dolgoztak a diákokkal. A második évtől kezdve már egyetemisták és pedagógusok is bekapcsolódtak a munkába, megismerve a színházi nevelés informális oktatási és fejlesztési lehetőségeit. A RIMbe járó diákok munkájából készült színházi jellegű előadásokat iskolákba, művelődési házakba, fesztiválokra is elvitt ék, hogy a műhelyen kívül is bemutassák munkájukat. Az idei évadtól már felső tagozatosok is csatlakozhatnak a programhoz.

RS9 SZÍNHÁZ

Az évad folyamán a Hernád utcai iskolával állnak kapcsolatban, két osztályban is vezetnek foglalkozásokat, nyaranta az RS9 Vallai kertjében pedig színjátszó napközis tábort tartanak. A programokon Carl Rogers pedagógiai, pszichológiai módszerét alkalmazzák: a kiindulópont az empátia, a feltétel nélküli elfogadás és a kongruencia. Fontos a bizalom, az együtt működés és a sokoldalúság. A különböző képességű, érett ségű, tudású jelentkezők számára személyre szabott gyakorlatokat kínálnak, ahol az átélés és a megtapasztalás a lényeges, erőltetés, megterhelés nélkül. Az önbizalom mellett mások elfogadása evidenciává válik. A személyközpontú módszer eredménye, hogy közösség jön létre, színdarabok, előadások születnek. Beszédóráikon Montágh Imre és Maja Tangeberg, mozgásóráikon Lábán Rudolf módszerét alkalmazzák.

STÚDIÓ K SZÍNHÁZ

A Stúdió K Színház évek óta kínál drámapedagógiai előadásokat és feldolgozó foglalkozásokat általános és középiskolások számára. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központt al 2013-ban közösen életre hívott Szélben szállók című előadásuk a kulturálisan és társadalmilag hátrányos helyzetű tizenéves csoportokat szólítja meg. Ugyanők a célközönsége a Bohócok a Láthatáron és a K.V. Társulat Kiállok érted című színházi nevelési előadásának. Előbbi az árvaság, az intézeti lét, a cigány származás, vagy a csonka család témája köré épül. Utóbbi a prostitúció és az emberkereskedelem veszélyének kitett fiatalok lehetőségeit és az áldozatt á válás folyamatát vizsgálja. Farkas Franciska készülő, Levél Brad Pitt nek című, önéletrajzi ihletésű monodrámájához kapcsolódó drámapedagógiai foglalkozás fókuszában a megkülönböztetés, a családon belüli erőszak és a függőség áll.

MAGYAR SZÍNHÁZ

A Magyar Színház Dráma Futár színházpedagógiai programja törekszik közönségének minél tágabb körét megszólítani, és számukra érvényes problémákat, kérdéseket, témákat felvetni, elősegítve ezzel a színház és közönség közti kapcsolatt eremtést. Jelenleg kilenc előadáshoz kapcsolódik feldolgozó foglalkozás, melyek az előadásban felmerülő életkori problémákra fókuszálnak, alapvetően döntési helyzetekre épülve kínálnak színházi jellegű szerepjátékot és közös gondolkodást a résztvevők számára.
– 6-12 éveseknek: Rumini, Harisnyás Pippi, Tündér Lala, Időfutár, Valahol Európában, Legyetek jók, ha tudtok
– 13-18 éveseknek: A fösvény, Valahol Európában, Időfutár
– 16-20 éveseknek: A fösvény, Utánképzés itt as vezetőknek, A maratonfutók tiszteletkört futnak További részletek: pestimagyarszinhaz.hu/szinhazpedagogia

TRAFÓ

A Gondolat Generátor a Trafó műfaji sokszínűségéhez illeszkedve kínál lehetőségeket a részvételiségre. Csatlakozó elnevezésű összművészeti alkotócsoportjukkal egy évadon keresztül közösen dolgozva hoztak létre saját produkciót. Közönség-össze-találkozóikon, a NézőPont programon a nézőkkel beszélgetve gondolják tovább a látott akat, kiinduló kérdések mentén. Bekapcs pályázataikra a Trafó programjaihoz kapcsolódóan várják a közönség alkotásait, melyeket rendhagyó díjátadón mutatnak be. Iskolás osztályoknak szóló Fázis foglalkozásaikon dramatikus eszközökkel segítik a komplex színházi és közösségi élményt. Programjaikról részletesebben honlapjukon, Facebook-oldalukon vagy a szeptemberi Tanári napon értesülhetnek. A Színházak Éjszakáján első közösségi színházi projektjük alkotófolyamatába nyerhetnek betekintést az érdeklődők.

ÚJSZÍNHÁZ

Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című művének stúdiószínházi megvalósításával az Újszínház több korosztály egyidejű megszólítására törekedett . 8-18 éves korig a darabot beavatószínházi előadásként tálalják, különleges drámaórával egybekötve, melynek során az előadás adta főbb témákról szóló közös játék, a problémakörök megfejtése, átbeszélése és rögtönzés segít a darab megértésében. Az Újszínház első önálló vállalkozása színházi nevelés terén a 2016/17-es évadban indult útjára. Ezt a gyönyörű és bonyolult olvasmányt Gaál Ildikó drámapedagógus, rendező segítségével dolgozták fel oktatási intézmények diákjai számára, rendhagyó irodalomórák keretében. A foglalkozások során megismerhett ék a mű keletkezésének korát, a szerzőt, a darab alap problémaköreit, majd feldolgozhatt ák az átélt élményeket.

VIDÁM SZÍNPAD

A Vidám Színpad ott hont ad a játéknak és nevetésnek, célja és létformája az önfeledt szórakozás biztosítása kicsik és nagyok számára. „A mai rohanó és problémákkal teli világunkban egyre inkább szükség van a kikapcsolódást nyújtó programokra.” A Vidám Színpad kitárja kapuit: A gyermekek számára meseelőadásokat mutat be, valamint a drámapedagógia eszközeit használva tart kreatív és készségfejlesztő játékokat, szituációs gyakorlatokat Hábermann Lívia színésznő vezetésével – sok Vidám-sággal – nemcsak bátor, hanem kicsit zárkózott gyermekek számára is. A fiatalok kipróbálhatják magukat a Színpadon, belekóstolhatnak a Színház varázslatos világába, amelynek részévé válnak a különböző programok keretein belül, hisz az életben a legfontosabb a nevetés és a kíváncsiság. Legyetek kíváncsiak, mi azok vagyunk Rátok!

VÍGSZÍNHÁZ

A Vígszínház fontos feladatának tekinti, hogy nyitottá tegye a fiatalokat a színház élményére, és segítséget nyújtson a feldolgozáshoz. Ezért hozta létre 2013-ban a Vígdiák programot, ahol a diákok színházi nevelési szakemberekkel közösen járhatják körbe az épületet, gondolkodhatnak az előadások kapcsán felmerülő kérdésekről. A kulisszajárások során lehetőségük van bekukkantani a színfalak mögé, beszélgetni a színház működéséről. Az előadásokhoz tematikusan kapcsolódó ráhangoló és feldolgozó program a fiatalok kreativitását és játékkedvét előcsalva ösztönzi önálló gondolkodásra őket. A pedagógusok számára honlapról letölthető oktatási segédanyagot biztosítanak, szervezett zártkörű főpróbák és beszélgetések során segítenek a színházi nevelési szakemberek az előadás kiválasztásában, a színházlátogatás előkészítésében és az előadás feldolgozásában.

FERENCVÁROSI PINCESZÍNHÁZ

A kis teátrum nem vállalkozhat komolyabb színházpedagógiai projektek kivitelezésére, de ami erejükből telt, azt felkínálták diákközönségük számára, melynek nagyobb része élt a lehetőséggel. Az elmúlt évadokban sikerrel műsoron tartott klasszikus művek (Hamlet, Tartuff e) mellett Háy János: A Gézagyerek című színművének előadásaihoz szerveztek a produkciókat előkészítő drámafoglalkozásokat, illetve az előadások után találkozhatott a közönség az alkotókkal, szereplőkkel. Ezeket az eseményeket Emődi Klaudia drámapedagógus, illetve Frenkó Zsolt rendező moderálták, aki több alkalommal látogatott el az iskolákba, ahonnan az ifj ú nézők érkeztek, hogy rendhagyó irodalomóra keretében segítse a megtekintett vígjáték feldolgozását.

ÓDRY SZÍNPAD (SZÍNHÁZ- ÉS FILMMŰVÉSZETI EGYETEM)

Magyarországon a színházi nevelés hagyománya rendkívül gazdag, gyakorlata nemzetközi összevetésben is kiemelkedően sokszínű. Az utóbbi években a terület iránti érdeklődés robbanásszerűen nőtt , a kőszínházi és független alkotói körökben egyaránt a szakmai elhivatott ság egyfajta mércéjévé vált a színházi formákat használó, de határozott nevelési célokat követő tevékenység. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 6 féléves, nappali tagozatos képzésen tanulhatod meg a drámainstruktor szakma alapjait. A SzFE gyakorlatorientált képzése a színházat alkalmazott művészetként kezeli, amely elkötelezett az élethosszig tartó tanulás iránt. A szakra társadalmi érzékenységgel bíró, kiemelkedő kommunikációs készségű, a közös gondolkodás és alkotás iránt vonzódó fiatalok jelentkezését várják.

SZÍNHÁZI NEVELÉSI PROGRAMOK KERESHETŐ ADATBÁZISA PEDAGÓGUSOKNAK ÉS SZAKMABELIEKNEK:

szinhazineveles.hu
A szakportál tizenkét szempont mentén kínál részletes keresési lehetőséget a programok között a pedagógusok számára: pl. évfolyam, régió, pedagógiai cél, részvételi módok, téma, műfaj, kapcsolódó NAT fejezet, térítés mértéke stb. Az oldal jelenleg 61 színház 148 színházi nevelési programjáról közöl a színházak által feltöltött naprakész, részletes információt. A programokat pedagógusok, szakemberek és résztvevő diákok is értékelik, segítve ezzel mások választását.